De vakantie! - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Joep Dorst - WaarBenJij.nu De vakantie! - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Joep Dorst - WaarBenJij.nu

De vakantie!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Joep

20 Oktober 2008 | Denemarken, Viborg

Min firste kamp! (Mijn eerste wedstrijd)

Eindelijk was het zover! Na weken trainen stond eindelijk de eerst competitie wedstrijd op het programma. Deze wedstrijd werd gespeeld in een dorpje dat meer als een uur rijden was vanaf Viborg. Naar flink wat gezoek hadden we de sporthal ontdekt en was er tijd genoeg om te nieuwe shirtjes en broekjes uit te delen, en natuurlijk het beste nummer te pakken. Nummer 8 staat genoteerd als nummer van mij:D
De wedstrijd begon niet zo heel erg goed. Ik mocht wel in de basis starten maar ik kon niet voorkomen dat we na 15 minuten al met 11-2 achter stonden. Met een paar penalty’s (die ik mocht nemen) en wat mooie doelpunten kwamen we dichterbij. In de rust nog alles even op een rijtje gezet met elkaar en erg goed aan de tweede helft begonnen. Tot vijf minuten voor tijd was het 19-17. Dus ons aardig terug geknokt in de wedstrijd! Maar doordat we tijdstraffen kregen en er onlogische wissels plaats vonden (3 mensen 1 aanval laten spelen en dan wisselen:S) werd de eindstand 22-20. helaas...
Jammer dat we hebben verloren maar er zijn nog veel wedstrijden te gaan die we kunnen winnen!!

Efterårsferie (herfstvakantie)

Na 2 maanden zou er eindelijk een echte Hollander mij komen bezoeken. Deze gelukkig Hollander was niemand minder dan mijn eigen moeder!! Vrijdag werd hier alles gesloten om 5 uur dus kon ik die nacht niet hier blijven. Deze nacht heb ik doorgebracht in het Viborg sportshotel. Zaterdag morgen uitgeslapen en wat lekkers voor bij de koffie en thee voor als mama zou arriveren. Rond 6 uur was ik in gezelschap van mijn moeder. Wat koffie gedronken, even stiekem in het voetbalstadion gaan kijken en wat eten. De slaapplaats voor deze avond was een hut op de camping in Hjarbæk. Het was onderhand al donker toen we op de camping arriveerden(rond 19.30, ja zo snel is het hier al donker:O). ’s Avonds een beetje bijgepraat van hoe de zaken waren enzo, naja een beetje, voor de mensen die mijn moeder kennen, als ze eenmaal begint met praten dan houd ze niet meer op;) maar dat is toch wel gezellig(zo voor een week). Ook was er nog tijd voor een filmpje voor het slapengaan. Zondag wilde we iets gaan doen in Skive. Dus wij de auto in en hop naar Skive, maar helaas is daar zondag een echte rustdag. Er was geen kip op straat en dus helemaal niets te doen. Maar op deze dag hebben we ons eerste contact met het water gelegd en wat we eigenlijk de rest van de vakantie hebben gezien. Terug op de camping wat gelezen in de zon en daarna net voordat de zon weg was nog de zon onder kunnen zien gaan. Ook deze avond stond in het teken van veel praten, kaarten en een film. Maandag was het plan om naar Aalborg te reizen. Om het een beetje leuk te maken zijn we via een omweggentje gereden. Ipv rechtsom de fjorden te rijden zijn we een keertje linksom gegaan. Hier zijn we langs de fjorden gereden waar je mooi zicht had op het water en veel meer. Onderweg zijn we gestopt in Thisted. Hier hebben we een heerlijke sandwich op en door de winkelstraat gelopen. Daarna zijn we doorgereden naar Aalborg waar we opnieuw een hut zouden zoeken. Hier opnieuw een soort van camping gevonden met zoals hun het noemden hutten. Eenmaal de hut van binnen gezien te hebben is het het woord hut niet waard. Meer als hutje, doos of zelfs prullenbak. Maar zoals die bekende voetballer altijd zegt: “elk voordeel het zijn nadeel”. En dat was ook bij ons het geval want we hadden een mooi uitzicht op de haven met allerlei soorten bootjes. Maar overal waar wij komen maken we het gewoon gezellig met kaarsjes en weet ik veel hoe wij het doen maar het was gezellig! ’s Avonds een soort van filmmarathon gedaan en weer gekaart waar ik verder maar niet op in zal gaan. Als ik het goed heb zijn we dinsdag de stad in gegaan om daar met een goede kaart een paar mooie gebouwen te zien. Maar wat heb je aan een goeie kaart als je niet goed kan kaart lezen, he man….????? Ik denk dat we alle gebouwen gezien hebben die niet op de kaart stonden maar gelukkig ook wel die wel op de kaart stonden;) na zon wandeling moeten de maagjes natuurlijk weer gevuld worden. Na de lunch de route toch maar afgemaakt en tussendoor een beetje gaan winkelen. Met als gevolg een nieuwe trui voor mij. Toch leuk zo met je moeder op stap! Door de wandeltocht werden we erop gewezen dat de Jomfru ane gade een straat was met veel lekkere restaurants en heel veel kroegen/discotheken. Om de vorige avond een beetje goed te maken qua slaapplaats hadden we een Motel gevonden iets buiten Aalborg. Voor het eten zouden we naar de stad gaan om in de Jomfru ane gade te gaan eten. Maar er was helemaal niets te doen dus dan maar de hoek om. Daar stonden de deuren van de Griek wagenwijd open. Daar hebben we lekker, hoe kan het ook anders, Grieks gegeten. Terug in onze kamer hebben we een zoals gewoonlijk weer een film gekeken. ’s Ochtends stond het ontbijt klaar. Daarna spullen gepakt en doorgereden naar Hirtshals. Daar hebben we een soort dolfinarium bezocht alleen ZONDER dolfijnen maar MET hele gekke vissen. Een groot aquarium was de grote trekpleister. Hier werden de vissen gevoerd door een duiker en buiten werden zeehonden gevoerd door een andere man;), ook zijn we weer wat wijzer geworden over de visvangst en hoe de vis nou vanuit de zee op ons bordje terecht komt want dat doet hij niet vanzelf. Om de vislucht een beetje kwijt te raken zijn we langs de vissersbootjes gelopen naar de zee.
Deze avond zouden we doorbrengen op een camping in Frederikshavn waar we 2 jaar geleden hadden gekampeerd. Hier hebben we wederom een hut gehuurd. Deze hut was bijna een villa vergeleken met de andere, een tv kleine keuken en zelfs een wc in het hutje:O!!!! deze villa geviel ons zo goed dat we besloten om hier 3 nachten te blijven. Donderdag zijn we naar Skagen gereden, dat is het noordelijkste puntje van Denemarken. En vanuit daar doorgewandeld over het strand naar grenen, het uiterste puntje van Denemarken. Hier komen de 2 zeeën bij elkaar. Hoe zit het met de aardrijkskunde thuis.?? Welke 2 zeeën.?? Ik geef het antwoord alvast maar: de Noordzee en de zee van het Kattegat. Deze 2 zeeën die tegen elkaar botsen geeft een erg mooi zicht. Wij waren niet de enigste op het strand, buiten de vele andere mensen lag er ook een echte wilde zeehond op het strand. Niet echt wild want het leek of hij sliep. Nee niet dood want af en doe ging zijn hoofd omhoog om te kijken of er iets boeiends was te zien, als dat niet het geval was ging zijn kopje weer naar beneden en zijn oogjes dicht. Op de terugweg naar Skagen werden er allerlei dingen verzameld door onze stenen liefhebster;) alleen zwarte stenen of witte stenen kwamen door de zware keuring. Ben benieuw wat er mee gebeurd… Ook Skagen hebben we niet laten passeren zonder ook deze winkels bekeken te hebben. Zaterdag zijn we gaan zwemmen in het zwembad. Om in de sportieve sfeer te blijven zijn we een stukje gaan lopen over het strand en gaan fietsen naar de stad. Hier wat gedronken van 1 van de 2 cafés die de stad bezit, maar deze had live muziek!
De haven kreeg ook nog een bezoekje van ons. Hier komen de grote veerboten aan, en dat is best wel heel erg mooi om te zien. Onderweg op de fiets hadden we het plan gemaakt om pizza te gaan halen. En als we iets in ons hoofd hebben dan gebeurt dat ook, met als gevolg na een half uur lagen er 2 pizza’s op de tafel. Ze waren niet allebei even groot maar dat kan je zelf wel zien. Ook deze avond weer gekaart waarbij ik heb gewonnen;) dan zullen we het maar niet over die andere keren hebben…
Zaterdag was al bijna weer de laatste dag samen, deze dag zijn we terug gereden naar Viborg met natuurlijk een omweg langs de fjorden. In het Hostel van Viborg hebben we onze laatste avond doorgebracht. De laatste avond zijn we gaan eten bij de Italiaan, daar hebben we deelgenomen aan een lekker buffet. Deze avond was ook mijn laatste kans om van mama te winnen met kaarten. Maar helaas is dit mijn niet gelukt. Vraag me niet hoe want dat was echt onmogelijk!!! Zondag morgen een lekker improvisatie ontbijt, langs de bakker ( met een mac drive:O) en mij afgezet. Me spullen in me kamer gezet. Me kamer laten zien en afscheid genomen van mama.
Het was een super leuke en gezellige vakantie!
Mama bij deze nog eens Heel erg bedankt voor de leuke vakantie!!

Groetjes,

Joep

• 20 Oktober 2008 - 20:15

Celine:

Lief,

Ik wist al dat het een leuke gezellige vakantie was maar dit verhaal slaat alles. Je moeder zal het zeker leuk vinden dit zo te mogen lezen. En alle andere vinden het vast minstens zo leuk, ik in ieder geval wel. Hoop dat er nog meer nederlanders zullen zijn die jou daar kunnen komen opzoeken!?
    Dikke Kus Liefs Celine

• 20 Oktober 2008 - 20:19

Anneke:

Hoi Joep,
    Wat een gezellig verhaal, zo zijn de vakantie's toch erg leuk als ouders langs komen en het heeft inderdaad altijd voordelen.Er blijft meestal wel iets aan de strijkstok hangen maar daar zijn ouders ook voor. Dat dat van het kaarten niet goed lukte ,ja dat is jammer het is een kwestie van oefenen, veel spelen net zoals het handbal van je, je moeder heeft ws de maanden dat je daar zit veel met je vader geoefend.En je ziet nog wat van het land.In iedergeval nog heel veel plezier daar op het danske platte land we blijven je volgen.
    Liefs van ons uit Houten

Ivar, Han en Anneke

• 20 Oktober 2008 - 20:34

Lieke & Sven:

He Joep! Weer een leuk verhaal om te lezen. We merken wel dat je Nederlands een beetje achteruitgaat...ik hoop dat dat betekent dat je Deens beter wordt? ;) We zullen 'ns gaan informeren wat er met de stenen gaat gebeuren. Op naar de volgende vakantie!
    Groetjes Lieke & Sven

• 21 Oktober 2008 - 08:32

Ellen:

Dag Jubi,

Ik heb alles opgeschreven maar jij doet het uit je hoofd.Je moet trouwens niet alles verklappen! Je hebt er een erg leuk verhaal van gemaakt en heel leuk om te lezen en het goede gevoel blijft.
    Je ned. is nog niet zo slecht hoor, sommige woorden blijven moeilijk!! Doei en xxx

• 21 Oktober 2008 - 21:55

Levine:

Hi Joep,
    wat een lief verhaal..., wat een heerlijke vakantie. Superlief dat je dat met ons in je "waar ben jij nu" verhaal deelt! Nou kennen wij je moeder...maar ook je vader gelukkig een beetje haha... en niet te vergeten die kanjer-broer van je ook.. en weten dat jullie alle vier geweldige schatten zijn!! Nou dat blijkt dan ook uit jullie belevenissen afgelopen week saampjes in Denemarken. Ik ben trots op je moeder: goed gespeeld Ellen met kaarten. Enne ja ook trots op jou Joep: dat je je moeder niet hebt uigedaagd voor een potje handbal....tenslotte kan zij volgens mij ook een aardig Nederlands balletje raken..maar jij hebt je kans gegrepen om in
    Denemarken superieur te worden...dus tzt haha zullen we zeker onder het toeziend oog van Guus en Paul als scheidsrechter en Piet ergens in de verdediging (joker) een partijtje met die en genen spelen...Geniet van al je Deense belevenissen...de tijd vliegt...voor je t weet zit je weer dagelijks aan de hutspot. Ik wens je veel sportplezier en een dikke kus, Levine&co.