WK handbal Kroatie - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Joep Dorst - WaarBenJij.nu WK handbal Kroatie - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Joep Dorst - WaarBenJij.nu

WK handbal Kroatie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Joep

01 Februari 2009 | Denemarken, Viborg

Hallo allemaal!!

Na een winterslaap van deze internetsite is hij weer wakker geworden om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijN laatste activiteiten.
Vrijdag 23 januari om 9 uur stond ik met 129 medeleerlingen en een paar begeleiders klaar om te vertrekken naar Kroatië. In Kroatië was een week geleden het WK handbal begonnen. En daar ging deze studietour naartoe. Met 2 bussen 1 dubbeldekker en een grote bus vertrokken we rond half 10 naar Zadar. Onderweg een paar tussenstops gehad in Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. Vanaf midden Duitsland hebben we tot aan Slovenië de hele tijd in de sneeuw gereden dus dat was wel extra leuk. Op de grens naar Kroatië werd het wel allemaal heel officieel want er kwam een grens wachter iedereen zijn pas controleren. Hij zelf bewapend met handboeien en een wapen.. en dan maar hopen dat hij me pas goed keurt!!
Rond 11 uur kwamen we aan bij ons hotel iets buiten Zadar. Naar een lunch snel even kunnen douchen want om half 1 stonden de bussen alweer klaar om ons naar de sporthal in het centrum te brengen.
Voordat we het stadion in wilden komen werd iedereen gefouilleerd en alle tassen gecontroleerd op verboden spullen. Ook in de hal zelf stikte het van de beveiligers en mensen van het leger. De eerste wedstrijd was al bezig dat was Noorwegen tegen Macedonië. Er waren veel heel veel Macedonische fans, rond de 3000. In het stadion kolkte het dan ook van het gezang, en dat geeft toch wel kippenvel! Doordat er zoveel Macedoniër binnen zaten mochten we eigenlijk niet naar binnen maar het was mij toch gelukt om binnen te komen en een stukje van de wedstrijd te zien. De wedstrijd erna vertrokken de meeste en konden we gewoon de wedstrijd bekijken van Duitsland tegen Servië. Deze wedstrijd werd gelijkgespeeld. De laatste wedstrijd van de dag was die van Denemarken tegen Polen. Al snel bleek in deze wedstrijd dat Denemarken het vrij moeilijk had om Polen bij de houden. Wij hebben ons best gedaan om Denemarken naar de winst te zingen/schreeuwen maar helaas deze wedstrijd ging verloren. Na de wedstrijd wat gegeten in de stad en gewacht op de bus. Terug in het hotel in 1 streep naar me bed en lekker geslapen.
Zondag was dag 2 van de tussenrondes. Vandaag stonden de volgende wedstrijden op het programma: Servië - Polen, Duitsland - Noorwegen en Denemarken – Macedonië. Dat waren stuk voor stuk mooie wedstrijden om te zien! Maar de wedstrijd tegen Denemarken zou niet alleen een handbal wedstrijd worden maar ook een soort supporter wedstrijd. In totaal waren er 200 Deense fans aanwezig en zo rond de 5000/6000 Macedonische fans. Voor de wedstrijd kwamen alle fans een handje geven en samen op de foto. Tijdens de wedstrijd was het geen enkele seconde stil. Het was echt een mooie wedstrijd om te zien maar ook om het publiek zo te keer zien te gaan was heel apart voor mij voor een handbal wedstrijd. Uiteindelijk heeft Denemarken de wedstrijd gewonnen en hebben wij ook de Macedonische fans stil weten te krijgen. Na deze speeldag waren er verschillende dingen mogelijk voor Denemarken. Als ze de volgende speeldag van Duitsland wonnen waren ze door naar de halve finale. Speelden ze gelijk dan waren ze ook door maar werd er verloren dan moesten Noorwegen en Polen gelijkspelen.
Maandag was een rustdag, deze dag hebben we doorgebracht in de stad Zadar. Hier hebben we de hele dag een beetje rondgelopen, dingen gekocht gedronken en nog veel meer. Er was geen avond programma dus moest elke klas iets verzinnen voor deze avond. Er werden quizzen gehouden, zangwedstrijden en andere aparte dingen.. Dinsdag was alweer de laatste dag. De dag van de beslissende wedstrijden en de dag van de terugreis. De eerste wedstrijd ging nergens meer om. Dat was de wedstrijd van Macedonie tegen Servie. De tweede wedstrijd was Duitsland tegen Denemarken. Een erg spannende wedstrijd die tot kort voor tijd gelijk opging. Door een fout van de scheidsrechters bleef Denemarken 2 min in balbezit en scoorden daaruit. Na een gemiste kans van de Duitsers konden de Denen weer aanvallen en scoorden. Denemarken won deze wedstrijd met 25-27. Voor Duitsland was het alleen maar hopen dat het gelijk werd tussen Polen en Noorwegen. Maar die wedstrijd leek in te worden gewonnen door de Noren. Die stonden aan het eind van de 2de helft voor. Maar de polen kwamen terug tot een gelijk spel. In de laatste 30 seconden kregen de Noren een tijdstraf en werd er beslist om de keeper te wisselen voor een speler. Vanaf de linkeropbouw probeerde ze de cirkelloper aan te spelen maar die pass kwam niet aan. Een Pool onderschepte de bal en gooide hem met nog 5 seconden op de klok vanuit zijn eigen helft in het doel van de Noren. De hoop voor de Duitsers was voor niets geweest en ook de vechtlust van de Noren. Na de wedstrijd snel naar buiten gegaan om met een paar spelers van het Duitse team op de foto te gaan en natuurlijk handtekeningen scoren. Met een shirt vol en een paar foto’s werd te terugreis ingezet. Deze duurde rond de 30 uur vanwege het vele sneeuw en een geschaarde lesauto. Rond 2 uur s’nachts van woensdag op donderdag kwamen we aan in Viborg.
Dit was een tour om nooit te vergeten! En zeker de moeite waard om nog een keer mee te maken!!
Nu nog een weekje naar school en dan heb ik vakantie. Ik ga naar Kopenhagen en logeer daar een week bij een vriend van college. Dus wie weet komt het volgende verhaal alweer over 2 weken;)

Heel veel groetjes
Joep

een filmpje kijk maar bij de 0.23 sec. of je mij kan vinden.

bij de 4 min.

• 02 Februari 2009 - 05:37

Wim:

Leuk verhaal. Wie is de echte cirkelloper op dit foto? ;-)

• 03 Februari 2009 - 14:16

Ellen:

Hoi Joep, gisteren al je verhaal gelezen maar vergeten te reageren. Je wordt nog bedreven in het schrijven van verhalen, straks kan je alle verslagen in laten binden tot een boek: belevenissen vanuit Viborg of zoiets. Het was weer leuk om te lezen. Bye, Ellen

• 04 Februari 2009 - 17:48

Toine:

Wat een ervaringen,dat is genieten. Wat is er mooier dan kippevel krijgen?.
    Veel plezier alvast op je 18e verjaardag.
    farvel så længe
    Toine

• 08 Februari 2009 - 09:52

Levine&co:

Ha Joep,
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!!
    Mooi verhaal heb je weer geschreven, super al jouw belevenissen met je vrienden.
    Hier alles o.k....dwz Max heeft een griepje...flinke koorts, keelpijn, oogpijn e.d..., wij hebben over 2 weken vakantie...dus dan is tie vast weer lekker op de been. Wij wensen jou een lekkere verwendag met je vriend in Copenhagen en een heerlijke vakantie week. Vooral veel gekke dingen doen die je vader ook vast vroeger deed..haha. Hele dikke kus, Levine

• 09 Februari 2009 - 08:47

Ingrid:

Hoi Joep,

Ik heb net met veel plezier je verslag gelezen over jullie bezoek aan Kroatië. Leuk ook om met 'n hele groep zo herkenbaar in een stadion te zitten waar heel veel publiek aanwezig is om de teams aan te moedigen.

En trouwens nog van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag! Je zult er vast wel een leuke dag van gemaakt hebben.

Groetjes uit Heeswijk, ook namens Paul, Tom en Roel,

Ingrid