Just another week in Australia - Reisverslag uit Gerringong, Australië van Joep Dorst - WaarBenJij.nu Just another week in Australia - Reisverslag uit Gerringong, Australië van Joep Dorst - WaarBenJij.nu

Just another week in Australia

Door: Joep van Dorst

Blijf op de hoogte en volg Joep

29 April 2014 | Australië, Gerringong

Omdat de meivakantie in Nederland op het punt staat om te beginnen wil ik jullie graag vermaken met weer een nieuw verhaaltje.
De afgelopen 2 weken hebben in het teken gestaan van mijn afstudeer scriptie. Dus dat is eigenlijk best wel saai, want dat was gewoon elke dag als een nerd achter de laptop zitten en typen als een malle. Om wakker en gemotiveerd te blijven zijn er heel wat kopjes koffie en uurtjes muziek doorheen gegaan. En zoals het hoort kan niet alles gelijk goed gaan dus er kwamen ook wat scheld woorden naar boven. Het waren Nederlandse scheldwoorden in de hoop dat ze het niet konden verstaan op het kantoor. Maar als je F*CK roept dan kijken ze toch wel gek op.. blijkt dat ze dat woord hier ook gewoon kennen! (dat was een grapje want dat wist ik natuurlijk wel ).
Goed om jullie niet in verwarring te brengen zal ik beginnen bij het begin. Zondag 13 april was een luie zondag waar ik niet heel veel heb gedaan. Als avondeten was er Fish and Chips bij een volle maan bij het strand met Helen en Ash. En dat was dan ook wel het hoogtepunt van die dag.
Maandag 14 april was weer het begin van een nieuwe week. Deze week telde maar 4 dagen omdat iedereen vrij is hier op goede vrijdag. Heel de dag heb ik dus achter mijn pc gezeten en gewerkt aan mijn scriptie. Dat was het zelfde voor dinsdag, woensdag en donderdag. Als ik thuis kwam na een dag werken was het vaak eten en lekker relaxen of even zwemmen in de warme zee. Je zou denken van de zee zal wel vervelen als je zo dichtbij woont en er bijna elke dag in ligt. Maar nee de zee en het strand blijven mooie plekken om je vrije tijd door te brengen!

Op donderdag moest ik een auto ophalen in het dorpje Kiama, dat hier op 10 minuten rijden vandaan is. Te minste die 10 minuten was op de heenweg. Op de terug weg was het 1 grote file. Omdat iedereen vrij had de volgende dag en alle kinderen vakantie kregen ging natuurlijk iedereen de weg op. Het kostte mij uiteindelijk meer dan 1.5 uur om van Kiama terug naar Gerringong te komen. (Tijdens de vakanties wordt de politie inzet in Australië verdubbelt en ook de boetes die ze uitdelen).

De dagen worden steeds korter, rond 6 uur wordt het donker en de zon komt pas rond half 7. In de avond is het dus pikke donker en valt er weinig te doen. Om zoveel mogelijk van de dag te benutten sta ik elke dag op rond half 7 om wat actiefs te doen in de ochtend zoals surfen, zwemmen, wandelen of een rondje hardlopen. Nou moet ik zeggen dat ik dat nog maar 3 keer heb gedaan in 1.5 week maar het begin is gemaakt. Ben al een paar keer rond 9 uur op de bank in slaap gevallen tijdens het kijken van een film of het lezen van een boek. Het is wel heerlijk om op deze manier je dag te beginnen voordat ik naar stage ga.

Op zaterdag 19 april heb ik samen met helen de Coastal walk gedaan van Gerringong naar Kiama. Dit is een wandelroute van ongeveer 13 km langs de kust. Een erg mooie tocht langs de kliffen en de woeste zee. Aangekomen in Kiama was er een soort van open boot/ uitzwaai bijeenkomst van een man van een ‘collega’. Hij gaat met een katamaran zeilen van Australië naar Nieuw zeeland. Ik ben blij dat ik dat niet ga doen want na een kijkje op en in de boot was ik al zeeziek van het geschommel.
De rest van het weekend heb ik weer gewerkt aan mijn scriptie. Maandag avond was een leuke avond want er kon weer geskyped worden met Anouk!

Dinsdag ochtend had ik dikke pech want alle kippen waren weg.. Normaal gesproken verstoppen ze zich al voor mij als ze mij op mijn slippers aan horen komen maar er was geen beweging te zien in de kooi. Hoe dichterbij ik kwam hoe meer veren ik kon zien in de kooi. Uiteindelijk was het enige wat er van de kippen over was gebleven 1 kop. Helaas helaas, na elke ochtend hoopvol naar het kippenhok gelopen te hebben opzoek naar eieren hoeft het nou niet meer.

Deze avond was onze eerste poging om squid te vangen. Bepakt met 2 hengels, aas, extra aas, een emmer voor als we iets zouden vangen, messen en doeken want die beesten zijn blijkbaar glibberig begonnen wij vol goede moed aan het avontuur. Na de eerste worp van de hengel begon het ongeluk al. Ik mikte recht vooruit maar in mijn rechterooghoek zag ik mijn aas en haak vliegen, de lijn was dus al gebroken. Dit is ons 3 keer gebeurt, gelukkig hadden we extra haken bij! Maar na een uur vissen was het resultaat: 0.

Woensdag heb ik een dagje in Nowra doorgebracht. Dat is een groter dorpje op een half uurtje rijden. Op de heenweg nog een lifter (hij was een mijnwerker) opgepikt die pech had met zijn auto.
Donderdag was het dan eindelijk de grote dag, want na al het harde werk heb ik toen mijn scriptie ingeleverd. En om dit een beetje te vieren hadden we ’s avonds een bbq georganiseerd. Helaas werkte te bbq niet dus werd het een bbq zonder bbq. Als toetje hadden wij pavlova gemaakt, een Australisch super lekker toetje!

Vrijdag 25 april was het ANZAC (Australia and New-Zealand army corps) day. Een dag waarop de soldaten worden herdacht die hebben gevochten tijdens de 1ste wereld oorlog, een beetje het zelfde als 3,4en 5 mei in Nederland. Hier heb ik zelf niet heel lang bij stilgestaan want er stond een leuk avontuur te wachten, canyoningen! Rond 1 uur waren we vertrokken vanuit huis om een half uurtje te rijden naar de start van de route. Na een klein half uurtje te hebben gelopen door de bossen opzoek naar een pad dat er eigenlijk niet was kwamen we toch uit bij de start. Tijdens de route kwamen we langs super grote, dikke en hoge bomen zoals ik die nog nooit had gezien. En ook nog termieten heuvels, eigenlijk wel bergen want die waren zo groot als ikzelf. De canyon zelf was erg vet! Met een aantal hoge sprongen van wel 10 meter (dat lijkt niet hoog maar dat is het wel!). Deze canyon duurde ongeveer 2 uurtjes. De weg uit de canyon was net zon groot avontuur als de canyon zelf. We moesten een waterval omhoog klimmen, zonder touw of iets, en door de meters hoge begroeiing een pad zien te maken naar de uitgang. Uiteindelijk zijn wij ongeveer 5 uur weg geweest. Bij thuiskomst werd de laptop er snel bij gepakt om alle foto’s en filmpjes te bekijken die met de GOPRO gemaakt waren.

Zaterdag was een relax dagje. Rond 10 uur hadden we een brunch bij Chris (een vriend/collega van Lands Edge) in Aziatische sferen. Na de brunch was het tijd voor spelletjes. Dat werd uiteindelijk maar 1 spel, dominion, want het duurde wat langer dan gedacht. Hierna zijn wij weer terug naar huis gegaan en hebben we weer een poging gedaan om een squid te vangen, maar zoals alle andere keren was dit niet gelukt. In de avond kwam Chris naar ons toe om Catan te spelen. Maar er moest natuurlijk eerst gegeten worden en dat was een zelf gemaakte pompoensoep. Tijdens het eten werden ook de plannen voor de volgende dag gemaakt, vroeg opstaan en hup een andere canyon in!
Deze canyon was wat groter en langer dan de vorige en deze had ook een aantal abseils door en langs watervallen. Hier hebben we ongeveer 4 uur over gedaan. Als laatst was er een sprong van ongeveer 20meter. En ik kan je vertellen als je dan in de lucht hangt, dan duurt het best lang voordat je het water raakt. Maar dat was wel super vet! Ik zal een filmpje online zetten want ook hier was de GOPRO weer van de partij.
Maandag was ik een dagje vrij van stage, en deze dag heb ik goed benut. ’s Ochtends zijn Jervis Bay gereden. Daar wilden wij gaan snorkelen op 1 van de stranden. Uiteindelijk werd dit het stukje zee bij Currarong. Het water hier was kraak helder en vol met vissen, heel veel vissen. In alle soorten en maten zijn wij ze tegen gekomen. Na het snorkelen zijn we naar Hyams Beach gegaan. Dit is het strand met het witste zand van heel de wereld. En dat kan best nog wel eens kloppen! Overigens was er hier een mooi uitzicht over Jervis Bay. Op de terugweg nog snel een koffie gedronken en langs de slager geweest. Want deze slager heeft de beste worsten van heel Australië. Dat moet dus geproefd worden!! Als afsluiten van deze nog een korte poging gedaan om squid te vangen maar helaas. Als troost was het lekkere fish & chips als avondeten!

Op dit moment zit ik weer op het kantoor en is de dag alweer bijna voorbij. Vanochtend een stukje gaan hardlopen over het strand met een duik in de zee. Ik ga snel weer verder aan het werk.

Tot de volgende keer maar weer!!

  • 29 April 2014 - 13:44

    Ellen:

    Alweer leuk, Joep, om alles te lezen. Later een boek van maken!!
    Groetjes, Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joep

Afstudeer stage in Australië

Actief sinds 16 Juni 2008
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 14879

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Stage in Australië

04 Augustus 2008 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: